Dziecko w wieku szkolnym zaczyna być coraz bardziej odporne, przyjmuje się, że odporność kształtuje się do około jedenastego roku życia. Im dłużej dzieci mają kontakt z rówieśnikami, tym lepiej radzi sobie ich układ odpornościowy.

Z drugiej jednak strony w przedszkolu dzieci były pod stałą opieką wychowawców, w szkole natomiast w dużej mierze muszą radzić sobie same. Dlatego też rolą rodziców jest uczulenie dzieci, by same dbały o higienę. Warunki higieniczne panujące w większości polskich szkół pozostawiają wiele do życzenia. Częstą sytuacją jest nawet brak papieru toaletowego czy mydła. Dlatego dbajmy, by w pudełku z drugim śniadaniem zawsze były chusteczki odświeżające lub płyn antybakteryjny jak np.
Nivelazione Skin Therapy EXPERT żel do rąk antybakteryjny ultradelikatny 50ml, którym dziecko będzie mogło oczyścić ręce przed zjedzeniem posiłku czy po skorzystaniu z toalety. Dzieci rozpoczynające edukację szkolną powinny doskonale znać pojęcie choroby brudnych rąk. Jeśli wytłumaczymy dziecku jakie konsekwencje zdrowotne może mieć brak dbałości o higienę, z pewnością łatwiej mu będzie wykształcić w sobie poprawne nawyki.
Pomimo coraz lepszej odporności, to właśnie w wieku szkolnym dzieci najczęściej zapadają na choroby wirusowe takie jak świnka, różyczka czy ospa. W zasadzie nie ma skutecznej metody ochrony dziecka przed zachorowaniem na choroby wirusowe. Tu istotne jest przede wszystkim wczesne udanie się do lekarza, który rozpozna chorobę i pozostawienie dziecka w domu na czas choroby i rekonwalescencji. Po każdej cięższej chorobie warto wzbogacić dietę dziecka o suplementy zawierające kompleks witamin i minerałów jak np.
Vibovit Junior Witaminy + Żelazo x30 tabletek do ssania.
Często w pierwszym roku nauki nauczyciel lub samo dziecko zauważa, że nie widzi wyraźnie tego, co jest napisane na tablicy. Czasami jednak dziecko nie sygnalizuje kłopotów ze wzrokiem, gdyż samo nie jest ich świadome lub chce uniknąć konieczności noszenia okularów. Zaniepokoić powinno nas mrużenie oczu, pochylanie się nienaturalnie nisko nad zeszytem, ale także mylenie liter czy opuszczanie ich drobnych szczegółów jak kropka czy ogonek. Warto wówczas wybrać się do okulisty i skontrolować wzrok. W dobie wszechobecnych ekranów, które wymuszają na oczach bezustanne adaptowanie się do zmiennych warunków oświetlenia jakość wzroku młodych ludzi pogarsza się w zastraszającym tempie. Najważniejsze co możemy i powinniśmy zrobić dla naszych dzieci to, ograniczać im czas spędzany przed monitorem. Najlepszym ćwiczeniem i ochroną dla oczu jest naprzemienne patrzenie z bliska i w dal.
Najbardziej powszechnym problemem zdrowotnym dotykającym dzieci w wieku szkolnym są jednak wady postawy. Do najczęstszych wad postawy należą: tzw. plecy okrągłe, plecy wklęsłe oraz boczne skrzywienia kręgosłupa. Nieznaczny odsetek wad spowodowany jest wadami wrodzonymi, chorobami przewlekłymi, urazami czy błędami popełnianymi przez opiekunów we wczesnym dzieciństwie (np. zbyt wczesnym sadzaniem dziecka), na większość wad dzieci pracują jednak same. Podobnie jak wady wzroku, tak i wady postawy w ogromnej mierze determinowane są przez tryb życia jaki prowadzi dziecko. Po prawidłowej postawy konieczna jest prawidłowa budowa układu kostno-stawowego oraz właściwe funkcjonowanie układu mięśniowego i układu nerwowego. Doskonałym sprzymierzeńcem prawidłowego rozwoju wszystkich tych układów jest zrównoważona dieta oraz aktywność fizyczna. Organizm dziecka potrzebuje budulca, czyli wartościowego białka, ale także węglowodanów
i tłuszczów – z których spożycia rezygnują często nastolatki będące na ciągłej diecie niezadowolone ze swojego wyglądu.
Jeśli chodzi o aktywność fizyczną, to ważne by była ona regularna. Dlatego warto dobrze zastanowić się, gdy dziecko próbuje na nas wymóc napisanie zwolnienia z zajęć wychowania fizycznego. Z drugiej jednak strony sport nie może być zbyt intensywny i znacznie przekraczający możliwości dziecka, gdyż może prowadzić do przeciążeń a w konsekwencji do zaburzeń w rozwoju. Niestety problemem większości dzieci są nadal zbyt ciężkie plecaki. Jeśli nie jest możliwe zrezygnowanie z części przyborów czy materiałów szkolnych, przynajmniej zadbajmy o dobry plecak i nauczmy dziecko prawidłowo go nosić.
Ważne jest również odpowiednie zaaranżowanie miejsca, w którym dziecko się uczy i odrabia lekcje, powinno być dobrze oświetlone a wysokość krzesła i blatu biurka dostosowana do wzrostu. Problemem zauważanym od kilku lat przez lekarzy jest wielogodzinne patrzenie w ekrany małych urządzeń mobilnych, które wymusza nienaturalne pochylenie głowy, co poddaje ogromnym przeciążeniom odcinek szyjny kręgosłupa.
Jeśli tylko zauważymy jakąkolwiek asymetrię w budowie ciała dziecka, powinniśmy skonsultować się z lekarzem, który w razie potwierdzenia naszych podejrzeń zaleci dziecku co najmniej ćwiczenia korekcyjne. Wychwytywanie wszelkich niepokojących objawów w skali całego społeczeństwa jest głównym celem badań przesiewowych tzw. bilansów, dobrze jest podchodzić do nich poważnie.
Uważna obserwacja dziecka oraz rozmowa z nauczycielem pozwoli nam ocenić, czy rozwój naszego dziecka nie jest zaburzony i nie wymaga wsparcia.